Categorieën
Social media Teksten

Zalm bevat vis

Viskoop

Het is woensdagavond laat. Na werken op locatie verricht ik nog wat werkzaamheden thuis. Net als m’n lief, die ook nog ‘het een en ander’ moest doen. Rond 21u besluiten we toch trek te hebben. We hebben nog wat zalm in huis en terwijl hij de zalm bakt, bak ik wat roerbakgroenten op. Een standaardavondje!

“Zalm, bevat vis…. Duhh”, zegt m’n vriend. We vonden het allebei apart, zoniet een beetje suf dat het op de verpakking staat. Ik antwoordde droog: “Shit, echt? Ik dacht dat het vlees was!”

wcpapier

 

Dit was de aanzet tot een grap op Facebook wat tegen verwachting in uiteindelijk viral ging. Ik plaatste in de FBgroep: ‘Wat de gek ervoor geeft Almere” een oproepje. Dit vond ik dé meest geschikte groep omdat ik altijd veel lol beleef aan de duizenden mensen die willen meeloten aan een 2 AH-zegels. De briljante grap van Arnout Emilè Staal was voor mij de aanleiding om mijn bericht te plaatsen.

 

Het bericht schreef ik zo serieus mogelijk. Even zien wie erin zou tuinen en zou meeloten. Al gauw kwamen de reacties:
Ineke Sanders: Loot mee
Madeline Hups: Loot mee
Bep Tralala: Loot mee
Henk vd Whatever: Eh wat ben je achtelikj
Henk vd Whatever: achtelijk dus.

Yes!!! Niveau..

 

Dommigheid

Viskoop

 

Grinnikend en af en toe hard op lachend legde ik verslag. En af en toe kon mijn ogen niet geloven om de hoeveelheid dommigheid. Maar dat gaf niet. Kom maar op. Maar helaas werd de posting er na anderhalf uur enorme lol verwijderd.
Nog even op de bank documentaire gekeken. Wat werk verricht. Daarna naar bed gegaan.
De volgende dag werd ik terwijl ik aan het werk was via DM op Twitter getipt. En later door nog meer mensen die ik via Twitter en IRL ken. Amoor, je gaat viral! Wait wut? Iemand bleek een screenshot te hebben gemaakt en had ‘m ingezonden. Te grappig! Ik las de reacties met tranen en buikpijn van het lachen. Binnen een uur had de posting 2.997 likes en was het 100 keer gedeeld.

 

 

Personal Branding

Het leuke was dat ik hier een klein stukje Personal Branding had gebruikt, namelijk mijn liefde voor het getal 22. Daarom wilde ik graag pas bij de 22e aanmelding loten onder demense.

En precies een dag later was het bericht alweer 282 keer gedeeld.

 

moeder

 

Ik haalde enorm veel lol uit de reacties van mensen die werkelijk geen flauw benul hebben van sarcasme en lichtelijke ironie. En niet begrijpen dat het best vreemd is als je een visproduct koopt, dat er op de verpakking staat dat het vis bevat. Althans ik vind dat best vreemd.

Overigens stelde het me gerust dat er soms mensen tussen zaten die iets verder konden kijken.

 

 

 

 

Denk toch na!

Goed. Nu kan het uiteraard ook gewoon zijn dat subtiliteit en droge humor niet ieders humorvorm is. Dat is geen enkel probleem. Maar dit is toch wel een mooi voorbeeld van hoe social media óók kan werken. Het maakt mensen hersenlam. Kuddegedrag… Ja ze is écht dom. Jeetje. Dat mag dan baren…  enz enz.
Men neemt niet de moeite verder te kijken, verder te lezen en probeert niet te begrijpen waarom iemand zegt wat ie zegt, maar trekt direct een conclusie. Mensen krijgen iets voorgeschoteld door een of andere bericht en de oordelen staan al klaar en men blaat elkaar na.

Mocht je dit stuk te lezen krijgen, sta dan even stil en denk na!

Overigens, voor de duidelijkheid. Nee ik ben niet dom, en het boeit me geen bal wat mensen van me vinden. 😉

Leermoment

En een ander niet onbelangrijk ding waar ik achter kwam door dit te posten en wat niet veel mensen weten. Het schijnt wettelijk verplicht te zijn vanaf het begin van dit jaar om deze informatie op de productverpakking te plaatsen omdat het een allergiewaarschuwing is. Net als op een pot pindakaas ‘bevat pinda’s’ of sesamolie ‘bevat sesam’. Maar hier weet ik het fijne niet van af. Mocht je informatie hierover hebben, hoor ik het graag.